• SVL stopt zegereeks Eemdijk

SVL – Eemdijk 2-0 (1-0)

28. Ali Alkan 1-0, 53. Alex van Eem 2-0

Scheidsrechter: Peter de Waard (Amsterdam)

Gele kaarten:  Martijn Verkerk, Alex van Eem, Danny Kuijer (SVL), Gerben Ruizendaal en Rutger Huijgen (Eemdijk)

Rode kaart (2x geel): Ali Alkan (SVL)

Opstelling SVL:
    Geert-Willem Merkens, Mark van Oudbroekhuizen, Rik van Leeuwen, Freek Barte, Bram Peeters, Walter Cremers @, Martijn Verkerk, Alex van Eem, Ali Alkan, Wouter van Hoof (73. Tolga Albayrak), Danny Kuijer

Opstelling Eemdijk:
    Gerben Ruizendaal; Zeger Beukers, Wouter Bout, Jan Pieter Hartog @, Henri de Graaf; Rogier Gilkes (58. Daniel de Haan), Jasper Bolland, Rutger Huijgen; Quincy Allee (46. Mark Koelewijn), Jan de Graaf, Jamal Lachkar (78. Frederik Korlaar)

Na drie achtereenvolgende overwinningen is Eemdijk zaterdag in Langbroek tegen een nederlaag aangelopen. SVL bleek met 2-0 te sterk, een overwinning waar op basis van het vertoonde spel niet veel op viel af te dingen.

Op basis van de drie voorgaande overwinningen was er voor trainer Ulrich Landvreugd geen noodzaak om iets te wijzigen in zijn startende formatie. Hierdoor stonden voor de 4e wedstrijd op rij dezelfde elf namen op het wedstrijdformulier.

Mat
    Onder een stralend zonnetje begon de wedstrijd onder leiding van de prima fluitende scheidsrechter Peter de Waard. Al snel bleek dat Eemdijk niet de beste openingsfase van het seizoen ging spelen. Een aantal spelers leed veelvuldig balverlies en de gastheren uit Langbroek oogden feller.

Het eerste kansje van de wedstrijd was echter wel voor Eemdijk. Een lange inworp van Rutger Huijgen werd goed verlengd door Jan de Graaf, maar voordat Jasper Bolland gevaarlijk kon worden wist keeper Merkens de bal weg te tikken.

Vervolgens was het SVL wat een aantal maal gevaar wist te stichten. Eerst was het de behendige spits Ali Alkan die een bal over schoot en even later schoot rechtsback Mark van Oudbroekhuizen een bal naast.

Eemdijk kwam in de 22e minuut pas echt goed weg. Na balverlies op het middenveld kon Ali Alkan alleen richting Gerben Ruizendaal. Zijn inzet ging voorbij de keeper, maar tot opluchting van Eemdijk was de binnenkant van de paal het eindstation. Een minuut later was er een hachelijk moment bij het doel van SVL. Een terugspeelbal van een meter of 30 kon door keeper Merkens ternauwernood met het hoofd tot corner verwerkt worden.

Ondanks het betere veldspel van SVL viel het doelpunt in de 28e minuut toch wel een beetje uit de lucht. Uit een ingooi wist Mark van Oudbroekhuizen de bal hard en strak voor te geven. De voorzet ging iedereen voorbij en bij de tweede paal was het voor Ali Alkan een koud kunstje om het doelpunt te maken.

Eemdijk probeerde na de tegentreffer meer tegengas te geven, maar teveel spelers speelden ver onder hun niveau.

Vlak voor rust was het Gerben Ruizendaal die zijn ploeg met een formidabele redding wist te behoeden voor een grotere achterstand. Jamal Lachkar verloor de bal op het middenveld, waardoor Mark van Oudbroekhuizen aan een solo kon beginnen. De rechtsback van SVL krulde de bal vervolgens richting de verre hoek, maar Gerben Ruizendaal tikte te bal met een uiterste krachtsinspanning uit de hoek.

Wissel
    Trainer Ulrich Landvreugd gebruikte de rust om één wissel toe te passen. Quincy Allee bleef achter in de kleedkamer en werd vervangen door Mark Koelewijn.

De intenties van Eemdijk werden direct na rust duidelijk. Meer druk naar voren en vooral scherper en feller voetballen. Snel kwamen er ook wat kleine kansjes, maar achtereenvolgens Rutger Huijgen, Mark Koelewijn en Jan de Graaf wisten niet te scoren.

Vanuit het niets kwam SVL vervolgens in de 53e minuut op 2-0. Na een diepe bal liet Wouter Bout zich aan de zijkant van het veld aftroeven door Ali Alkan. Alkan behield het overzicht en bood Alex van Eem de mogelijkheid om de 2-0 te scoren.

Alles of niets
    Na de 2-0 schakelde Eemdijk over op een opportunistische speelwijze. Door middel van lange ballen op Jan de Graaf en het bijsluiten van de middenvelders probeerden de Diekers kansen af te dwingen. Aan de andere kant gaf men door deze manier van spelen ook veel ruimte achter de verdediging weg.

Waar Eemdijk probeerde te drukken werd SVL in de counter gevaarlijk. Spits Ali Alkan zou hierdoor nog een paar keer in beeld komen. Eerst kopte de spits een bal net naast en een aantal minuten later ontving de speler van Langbroek zijn tweede gele kaart, nadat hij doortrapte op de arm van Gerben Ruizendaal. Even eerder had de spits al een gele kaart ontvangen voor het wegtrappen van de bal.

Ondanks de numerieke meerderheid en de druk naar voren wist Eemdijk niet te scoren, sterker nog, er werd eigenlijk niet één grote kans gecreëerd.

Nadat scheidsrechter De Waard voor het laatst floot kon de conclusie worden getrokken dat Eemdijk zich deze middag voetballend niet van de beste kant had laten zien.

Door de nederlaag zakt de ploeg naar de 7e plaats. Wel met de aantekening dat het gat met koploper LRC slechts drie punten is.

Aanstaande zaterdag speelt Eemdijk weer een thuiswedstrijd. Om 14.30 uur speelt men op Sportpark “De Vinken” tegen DTS Ede.

Tekst: Teo van de Mheen