• Eemdijk te sterk voor VVZ'49

Eemdijk - VVZ'49 1-0 (0-0)

59. Rutger Huijgen 1-0

Scheidsrechter: Preston Henshuijs (Amsterdam)

Gele kaarten: Henri de Graaf, Wouter Bout (Eemdijk), Jefta van de Broek, Niels van Duijn (VVZ'49)

Opstelling Eemdijk:
    Gerben Ruizendaal; Zeger Beukers, Jan Pieter Hartog @, Wouter Bout, Henri de Graaf; Rogier Gilkes, Rutger Huijgen (81. Frederik Korlaar), Jasper Bolland (67. Daniel de Haan); Quincy Allee, Jan de Graaf, Jamal Lachkar (88. Angelo Duyst)

Opstelling VVZ'49:
    Stijn Waals, Ruben de Goede (88. Stephan Campbell), Niels van Duijn, Rik Sterkenburg (81. Verheijen), Benjamin Honing, Sven Kolle (73. Paul la Feber), Garret Jones, Hidde Reitsma, Joel Bade, Jefta van de Broek, Kafui Akpo

Na de nederlaag in de eerste competitiewedstrijd tegen FC Lienden heeft Eemdijk zich goed weten te herpakken. De overwinning tegen VVZ'49 was alweer de derde op rij. Matchwinner was Rutger Huijgen, zijn doelpunt in de 59e minuut bleek goed voor de drie punten.

Dat de basisploeg van Eemdijk inmiddels vaste vormen heeft aangenomen bleek wel uit het feit dat trainer Ulrich Landvreugd voor de derde wedstrijd op rij met dezelfde elf spelers aan de wedstrijd begon.

Kleine kansjes
    Eemdijk probeerde het stormachtige begin van vorige week tegen Almkerk te evenaren. Dit leverde in de eerste minuut een kopkansje op voor Jasper Bolland, maar geen doelpunt. Groter was de kans in de 8e minuut van Rutger Huijgen. Nadat spits Jan de Graaf een bal goed wist te verlengen kwam Huijgen vrij in de zestien meter. De bal ging vol op de pantoffel, maar helaas ook een half metertje over het doel van keeper Stijn Waals.

Ook VVZ'49 liet daarna van zich spreken. Joel Bade mocht vanaf een meter of vijftien vrij aanleggen voor een schot, maar zijn inzet werd naast getikt door Gerben Ruizendaal.

Spaarzame hoogtepunten
    Na de openingsfase bleek al snel dat VVZ'49 niet naar Eemdijk was gekomen om er een sprankelende wedstrijd van te maken. De gasten uit Soest trokken zich terug achter de bal en lieten Eemdijk het spel maken. De Diekers lieten zich niet verleiden tot opportunistisch voetbal en bleven de voetballende oplossing zoeken, wellicht wel wat in een te laag tempo. Hierdoor kregen de toeschouwers niet echt prachtige pot voetbal voorgeschoteld.

Grote kansen bleven in de verdere eerste helft uit. In de 41e minuut was er nog wel een schot van Rogier Gilkes wat over ging en vlak voor rust werd een inzet van Jan de Graaf gekraakt, nadat hij een goede voorzet kreeg van Rutger Huijgen.

Scherp begin
    Nadat de prima leidende scheidsrechter Preston Henshuijs voor het begin van de tweede helft floot, bleek dat Eemdijk na rust wel uit een ander vaatje wilde tappen. Dat leverde bijna een vlotte treffer op, maar in de 47e minuut wist Jamal Lachkar een bal in vrijstaande positie op de paal te koppen. Twee minuten later was het Jan de Graaf die gevaarlijk leek te worden. Na een lange bal van Jasper Bolland wist de sterk spelende spits de bal echter net niet onder controle te krijgen. De laatste mogelijkheid in die beginfase was voor Jasper Bolland, die de bal te zacht intikte na een voorzet van Jamal Lachkar.

"Golden Goal"
    Vlak voor het verstrijken van het uur kwam Eemdijk dan toch op voorsprong. Aan de rechterkant van het veld was het balbezit voor Quincy Allee, die de bal met gevoel meegaf op de diepgaande Rutger Huijgen. Eenmaal in het strafschopgebied van VVZ'49 bedacht Huijgen zich geen moment en met een ziedend schot in de verre hoek liet hij keeper Stijn Waals kansloos, 1-0.

Na de openingsgoal van Eemdijk kwam VVZ'49 wat uit de schulp en probeerde de gelijkmaker te forceren. Echt grote mogelijkheden leverde dit niet op, al moest keeper Gerben Ruizendaal een van richting veranderd schot onschadelijk maken en schoot Benjamin Honing een bal niet ver naast het doel van Eemdijk.

Aan de andere kant was het in de 74e minuut Jamal Lachkar die een afstandsschot net over het vijandige doel zag gaan.

Slot
    De laatste tien minuten van de wedstrijd gingen de gasten uit Soest nog nadrukkelijker op zoek naar de gelijkmaker. Gerben Ruizendaal mocht zijn kwaliteiten etaleren na een schot in de korte hoek van Gareth Jones, maar verder gaf het sterke defensieve blok van de Diekers geen krimp.

Pas in de laatste seconden werd het echt nog even billenknijpen toen een speler van VVZ'49, in geheel vrijstaande positie, uit een corner net naast wist te koppen.

Na 95 minuten voetbal vond scheidsrechter Henshuijs het welletjes en floot de jonge leidsman uit Amsterdam voor het einde van de wedstrijd. Wederom drie punten voor de Groene brigade.

Door deze overwinning en de nederlagen van WNC en Roda Boys staat Eemdijk na vier wedstrijden op de gedeelde eerste plaats, samen met LRC uit Leerdam.

Volgende week speelt Eemdijk een uitwedstrijd tegen SVL uit Langbroek. De wedstrijd in Langbroek begint om 14.30 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Peter de Waard uit Amsterdam.

tekst: Teo van de Mheen