• Eemdijk blijft het uitstekend doen in de Hoofdklasse

Eemdijk – DOVO 1-0 (1-0)

11. Rogier Gilkes 1-0

Scheidstrechter: Benjamin Selier (Amsterdam)

Gele kaarten: Daniël de Haan, Zeger Beukers (Eemdijk), Joshua Patrick, Jan Struijk (DOVO)

Opstelling Eemdijk:
    Gerben Ruizendaal, Zeger Beukers, Jan Pieter Hartog @, Henri de Graaf, Wouter Bout (82. Achiel van Dalfsen), Rogier Gilkes, Daniël de Haan, Jasper Bolland, Quincy Allee (90. Klaas Bout), Jan de Graaf, Argjend Selimi

Opstelling DOVO:
    Bohdi Prinsen, Enrico Patrick, Bas Mooij, Adil Mahdadi, Kevin Westmaas (79. Bas Ent), Arjan Goorman, Arien Bakkenes (73. Bart van Brakel), Roy Bakkenes @, Joshua Patrick, Remy Raterink, Jan Struijk (69. Leon Toonen)

Eemdijk heeft zaterdag weer goede zaken gedaan in de hoofdklasse A. Op eigen veld werd met 1-0 gewonnen van grootmacht DOVO. Rogier Gilkes zorgde al vroeg in de eerste helft met een rake kopbal voor de enige treffer van de wedstrijd.  Een prachtige karaktervolle overwinning, waarmee de Diekers weer prima reclame voor zichzelf maakten. Het is mooi te zien dat steeds meer toeschouwers de weg naar de Vinken weten te vinden, dit gezien de 700 toeschouwers die op het duel waren afgekomen.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd eerst een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vreselijke terroristische aanslagen in Parijs, die een dag eerder plaatsvonden. Na deze minuut floot scheidsrechter Selier de wedstrijd in gang.

Onder een straffe wind, die schuin over het veld blies, wilde DOVO direct vanaf het begin het heft in handen nemen. De ploeg uit Veenendaal, onder leiding van de sympathieke hoofdtrainer Jeroen Peters, probeerde de bal soepel rond te laten gaan. Tot veel gevaar voor het doel van Eemdijk leidde dat echter niet. Eemdijk zette daar voetballend niet veel tegenover, maar creëerde wel de eerste kans van de wedstrijd. Na een voorzet “buitenkantje links” van Henri de Graaf kon Jasper Bolland niet genoeg kracht achter zijn kopbal zetten. De inzet was derhalve een makkelijke prooi voor keeper Bohdi Prinsen.

In de 11e minuut mocht Argjend Selimi namens Eemdijk aanleggen voor een corner. De strakke corner van de aanvaller kwam perfect op het hoofd van Rogier Gilkes. De routinier van Eemdijk kopte de bal vervolgens hard binnen; 1-0.

Na de openingstreffer ging DOVO logischerwijs zoeken naar de gelijkmaker. Dat leverde in de 16e minuut een mogelijkheid op voor Remy Raterink, maar de spits van DOVO kon net niet bij een voorzet van Arien Bakkenes. Een paar minuten later had Eemdijk de voorsprong bijna kunnen verdubbelen. Na een schot uit de tweede lijn viel de bal plots voor de voeten van Jasper Bolland, die echter van dichtbij net niet snel genoeg kon reageren om de bal binnen te schuiven.

Daarna brak een periode van mogelijkheden voor DOVO aan. Tussen de 20e en 35e minuut moest Gerben Ruizendaal een paar keer handelend optreden. De eerste redding was op een schot van aanvoerder Roy Bakkenes, vervolgens stond de keeper op zijn post na een vliegend schot van Arien Bakkenes. Roy Bakkenes mocht het nogmaals proberen via een vrije trap op een aantrekkelijke plaats, maar vond de vuisten van de keeper van Eemdijk. Bij de laatste inzet kreeg de keeper een klein beetje hulp toen een schot van Joshua Patrick via zijn vingertoppen en de bovenkant van de lat over het doel ging.

Op slag van rust kreeg DOVO nog een gigantische kans op de gelijkmaker. Aan de linkerkant van het veld kon Joshua Patrick opstomen, ging alleen op Gerben Ruizendaal af, maar moest zijn meerdere erkennen in de keeper van Eemdijk.

Uiteindelijk kon Eemdijk met een 1-0 voorsprong de kleedkamers opzoeken.

Tweede helft

Koud uit de kleedkamer kwam Eemdijk bijna op een 2-0 voorsprong. Een schot uit een moeilijk hoek van Argjend Selimi werd echter tegengehouden door Bohdi Prinsen.

Daarna was het spelbeeld heel lang hetzelfde als dat in de eerste helft. DOVO was op jacht naar de gelijkmaker en Eemdijk was voornamelijk aan het tegenhouden. Het verschil was echter dat DOVO opportunistischer ging spelen en daardoor snel de ballen het strafschopgebied van Eemdijk in bracht. Alle voorzetten waren echter een prooi voor Gerben Ruizendaal.

In de 58e minuut kreeg Eemdijk voor de tweede maal wat hulp van het aluminium. Een vrije trap van Roy Bakkenes ging via de muur en de bovenkant van de lat over het doel van Eemdijk. Eigenlijk was dit de laatste echt grote kans voor DOVO. Op twee ongevaarlijke afstandsschoten na werd het doel van Gerben Ruizendaal niet meer onder vuur genomen.

Eemdijk kreeg richting het einde van de wedstrijd nog een paar kleine mogelijkheden om zich in veilige haven te schieten. De grootste kans was voor Jasper Bolland die een goede voorzet van Quincy Allee voorlangs het doel van keeper Prinsen schoot.

In de slotfase trok Eemdijk de wedstrijd vervolgens op karakter over de streep. Een prachtig resultaat voor de ploeg van Ulrich Landvreugd, dat wederom een klein hoofdstukje toevoegde aan het succesverhaal van de hoofdklasse tot nu toe.

Door de overwinning tegen DOVO klimt Eemdijk nu naar de derde plaats in de competitie. Het gaat met koploper ODIN’59 bedraagt op dit moment acht punten. Volgende week zijn er geen competitieverplichtingen voor Eemdijk, maar speelt de ploeg een wedstrijd voor de districtsbeker. In Loosdrecht trapt men om 14.30 uur af tegen SV Loosdrecht.

De volgende competitiewedstrijd is op zaterdag 28 november. In Nijkerk kruist Eemdijk dan de degens met NSC. Ook die wedstrijd begint om 14.30 uur.

Tekst: Teo van de Mheen